Cargo præferencer er de regler, der kræver en stor del af USA's fødevarehjælp til at blive sendt i amerikanske skibe. Reglerne er mere besværlige og dyrere end du måske tror, så selv nogle amerikanske virksomheder ude af lykke, blot fordi de bruger andre landes skibe for dele af en last rejse. Taberne fra disse politikker er verdens sultne.
Vi tænker på fødevarehjælp som en måde at vise amerikansk generøsitet til verden, men regeringerne i de lande, som modtager fødevarehjælp i stedet se en tragisk blandet budskab, en slags gestus overfor gavmildhed kombineret med grådighed på bekostning af nogle af de fattigste mennesker i verden.
Cornell professor Chris Barrett i dagens Washington Post forklarer:
Cargo præference blev lanceret i 1954 sammen med moderne amerikansk fødevarehjælp programmer. Ved at kræve den amerikanske regering til at sende tre fjerdedele af sine internationale fødevarehjælp på amerikanske flag, var den politik har til formål at opretholde den nødvendige flådetransport kapacitet i krigstid, bevare havrelaterede job for amerikanske sømænd og undgå udenlandske dominans af amerikanske hav handel. Men i en omfattende - og til dato den eneste peer-reviewed - en analyse af tilgængelige shipping data og shipping fartøj ejerskab poster, fandt vi, at lasten præference ligger langt under disse mål. Vores undersøgelse af skibsfarten data og regnskabsåret 2006 fødevarehjælp forsendelse optegnelser - de eneste hele året optegnelser forelå - fra den amerikanske agentur for international udvikling fandt, at ved at begrænse konkurrencen, det politiske omkostninger amerikanske skatteydere en 46 procent markup på markedet omkostningerne af søfragt. Sammen med min Friedman School kollega Dan Maxwell, skrev Barrett den autoritative bog om amerikansk fødevarehjælp.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar