en rigelig sind. . . . .

Michael Craig-Martin: En Oak Tree










Ved siden af glas vand er følgende tekst:

Q. Til at begynde med, kan du beskrive dette arbejde?




A. Ja, selvfølgelig. Hvad jeg har gjort er at ændre et glas vand i en
fuldvoksen egetræ uden at ændre ulykkerne med glas vand.




Q. ulykker?




A. Ja. Farven, føle, vægt, størrelse ...




Q. Mener du, at glas vand er et symbol på et egetræ?




A. nr.. Det er ikke et symbol. Jeg har ændret fysisk substans af glasset
af vand i den, et egetræ.




Q. Det ligner et glas vand.




A. Selvfølgelig er det ikke. Jeg har ikke ændret sit udseende. Men det er ikke et glas
af vand, er det et egetræ.




Q. Kan du bevise, hvad du har hævdet at have gjort?




A. Ja, ja og nej. Jeg påstår at have opretholdt den fysiske form af
glas vand, og som du kan se, jeg har. Men da et normalt ser for
tegn på fysiske ændringer i form af ændret form, ikke et sådant bevis foreligger.




Q. Haven 't du blot kaldte denne glas vand et egetræ?




A. Overhovedet ikke. Det er ikke et glas vand mere. Jeg har ændret sin
egentlige indhold. Det ville ikke længere være korrekt at kalde det et glas vand.
Man kunne kalde det hvad man ønskede, men det ville ikke ændre det faktum, at det
er et egetræ.




Q. Er det ikke det bare et tilfælde af kejserens nye klæder?




A. nr.. Med kejserens nye klæder folk hævdede at se noget,
var der ikke, fordi de følte, at de burde. Jeg ville blive meget overrasket, hvis nogen
fortalte mig, at de så et egetræ.




Q. Var det vanskeligt at foretage ændringer?




A. nr. indsats på alle. Men det tog mig flere års arbejde, før jeg indså, at jeg kunne gøre det.




Q. Hvornår præcist har glas vand bliver et egetræ?




A. Når jeg sætte vand i glasset.




Q. Sker det hver gang du fylder et glas med vand?




A. Nej, selvfølgelig ikke. Kun når jeg har til hensigt at ændre det til et egetræ.




Q. Så hensigt forårsager forandring?




A. Jeg vil sige det udfældes ændringen.




Q. Du ved ikke hvordan du gør det?




A. Det modsiger, hvad jeg føler, at jeg kender årsag og virkning.




Q. Det forekommer mig, at du påstår at have arbejdet et mirakel. Er det ikke at
tilfældet?




A. Jeg er smigret over, at du tror det.




Q. Men er du ikke den eneste person, der kan gøre noget som dette?




A. Hvordan kan jeg vide?




Q. Kan du lære andre at gøre det?




A. Nej, det er ikke noget man kan lære.




Q. Mener De, at ændre glas vand i et egetræ
udgør en kunst arbejde?




A. Ja.




Q. Hvad præcist er kunsten arbejde? De glas vand?




A. Der er ingen glas vand længere.




Q. forandringsproces?




A. Der er ingen proces involveret i ændringen.




Q. egetræ?




A. Ja. Den egetræ.




Q. Men egetræet eksisterer kun i sindet.




A. Nej. Selve egetræ er fysisk til stede, men i form af
glas vand. Da glas vand var en særlig glas vand, eg
Træet er også en særlig egetræ. At opfatte kategorien 'egetræ «eller til
billede et bestemt egetræ er ikke at forstå og opleve, hvad der synes
at være et glas vand som et egetræ. Ligesom det er imperceivable det også
utænkeligt.




Q. Har bl.a. egetræ findes et andet sted, før den tog form
af et glas vand?




A. nr.. Dette særlige egetræ ikke fandtes tidligere. Jeg vil også
påpege, at det ikke og vil aldrig have nogen anden form end en
glas vand.




Q. Hvor lang tid vil det fortsat være et egetræ?




A. Indtil jeg ændre det.


Ingen kommentarer: